A VECES QUISIERA NO DESPERTAR / SOMETIMES I WISH I DIDN´T WAPE UP / IBLAND ÖNSKAR JAG ATT JAG INTE VAKNADE

Este sencillo poema está escrito en espanol, inglés y sueco / This simple poem is written in Spanish, English and Swedish / Denna enkla dikt är skriven på spanska, engelska och svenska. 

Algunos errores pueden surgir en las traducciones/ some errors may arise in translations /vissa fel kan uppstå i översättningarna.


A veces quisiera no despertar

no quiero saber, ni quiero recordar

no quiero sufrir, sabiendo y recordando

no quiero en cavilaciones sumergirme

no quiero a la realidad enfrentarme 


Lo único que yo quisiera, a veces

es solo oír el cantar de los gallos

o los gritos, llantos y risas de niños

ladridos de perros y maullidos de gatos

el ronronear de palomas sobre el techo


Aquello que un día, tal vez, me molestaba

aquello que un día parecía muy simple

carente de sentido o de intelectualidad

o símbolos de pobreza y triste estagnación

es lo que prefiero para no pensar


Ver el sol entrando por las rendijas

de una humilde choza de raídos tablones

techo de paja o de cartón alquitranado

sentir el viento colarse por una ventana

ver  las cortinas ondear como banderas


Quisiera ver de nuevo experimentar

la visión de miles de partículas de polvo

que siempre están en nuestro derredor

danzando en el aire a la luz de los rayos

ultravioleta, gamma o infrarrojos


Percibir el aire y los leves rayos del sol

en mi cara, en mi cabello y en mis hombros

oler el humo de una hoguera lejana

o la dulce fragancia de la húmeda tierra

al secarse después de una larga lluvia


Todo eso preferiría, muchas veces

a oír las noticias de desastres

de inundaciones y tornados gigantescos

de bombas y misiles matando ninos

llamados absurdamente actos de defensa


Quisiera no saber y no ser consciente

no saber que quienes dirigen el mundo

se someten al dinero y al poder de las armas

que permiten la opresión de los pueblos

de los pobres y víctimas de expoliaciones


Por eso, a veces, no quisiera despertar

no quiero ver lo que no puedo aceptar

pero contra lo que nada puedo hacer

me siento atado de manos y de pies

y me siento cómplice de la barbarie


No quiero escuchar las manipulaciones

que todos los días vienen del televisor

no quiero oír las declaraciones

de gobernantes cobardes e indecisos

de dirigentes sátrapas, vasallos del poder


No quiero ver como en algunos países

hay princesas que juran a los dieciocho años

frente a una Constitución caduca y deficiente

y algún día sin ser electas por pueblo alguno

serán reinas de una mal llamada democracia


Esas princesas, como sus padres y sus abuelos

son heroínas, sin acto alguno de valentía

y son diariamente homenajeadas por la prensa

y todos los medios, incluso hasta cuando

leen discursos escritos o se cambian de vestido


Tampoco quiero saber que en otros países

matan a mujeres por no usar bien un pañuelo

o encarcelan a periodistas por denunciarlo

y tampoco quisiera saber que en otros sitios

se permite la quema de libros religiosos


No quiero saber, no quiero tener conocimiento

no quiero ni siquiera por un momento ser testigo

de tantas atrocidades y de tantos crímenes

solo quisiera vivir, en armonía y en paz

en cariño y en amor junto a mis seres queridos


Sin embargo no puedo vivir satisfecho ni feliz

si en el mundo eso no es posible para todos


----------------------------------------------------

Sometimes I wish I didn't wake up

I don't want to know, nor do I want to remember

I don't want to suffer, knowing and remembering

I don't want to immerse myself in musings

I don't want to face reality


The only thing I would like, sometimes

It's just hearing the roosters crow

or the screams, cries and laughter of children

dog barking and cat meowing

the purring of pigeons on the roof


That which one day, perhaps, bothered me

what one day seemed very simple

lacking sense or intellectuality

or symbols of poverty and sad stagnation 

It's what I prefer to not think


To see the sun coming through the cracks

from a humble shack of worn boards

thatched or tarred cardboard roof

to feel the wind blow through a window

to see the curtains flutter like flags


I would like to see experiment again

the sight of thousands of dust particles

that are always around us

dancing in the air in the light of rays

ultraviolet, gamma or infrared


Perceive the air and the light rays of the sun

on my face, in my hair and on my shoulders

to smell the smoke of a distant bonfire

or the sweet fragrance of the humid earth

drying after a long rain


I would prefer all of that, many times

to hear the news of disasters

of floods and gigantic tornadoes

of bombs and missiles killing children

absurdly called acts of defense


I would like not to know and not be aware

not knowing that those who run the world

They submit to money and the power of weapons

that allow the oppression of people

of the poor and victims of plundering


That's why sometimes I don't want to wake up

I don't want to see what I can't accept

but against which I can do nothing

I feel tied in my hands and feet

and I feel complicit in barbarism


I don't want to listen to the manipulations

that every day come from the television

I don't want to hear the statements

of cowardly and indecisive rulers

of satrap leaders, vassals of power


I don't want to see how in some countries

there are princesses who swear at eighteen

facing an outdated and deficient Constitution

and someday without being elected by any people

They will be queens of a so-called democracy


Those princesses, like their parents and grandparents

are heroines, without any act of bravery

and are daily honored by the press

and all means, even when they read 

written speeches or change their clothes


I also don't want to know that in other countries

They kill women for not using a scarf correctly

or journalists are imprisoned for denouncing it

and I wouldn't like to know that in other places

burning of religious books is allowed


I don't want to know, I don't want to have knowledge

I don't want even for a moment to be a witness

of so many atrocities and so many crimes

I just want to live, in harmony and peace

in affection and love with my loved ones


However, I cannot live satisfied or happy.

If in the world that is not possible for everyone


-----------------------------------------------

Ibland önskar jag att jag inte vaknade

Jag vill inte veta, jag vill inte heller komma ihåg

Jag vill inte lida, veta eller minnas

Jag vill inte fördjupa mig i funderingar

Jag vill inte möta verkligheten


Det enda jag skulle vilja, ibland

Det är bara att höra tupparna gala

eller barns skrik, gråt och skratt

hundskall och katt som jamar

spinnandet av duvor på taket


Det som en dag kanske störde mig

det som en dag verkade väldigt enkelt

och saknade förnuft eller intellektualitet

eller det var symboler för fattigdom och stagnation

Det är vad jag föredrar för att inte tänka


Att se solen komma genom springorna

från en ödmjuk hydda av slitna brädor

halmtak eller tjärat papptak

att känna vinden blåsa genom ett fönster

att se gardinerna fladdra som flaggor


Jag skulle vilja uppleva igen

åsynen av tusentals dammpartiklar

som alltid finns omkring oss

dansa i luften i ljuset av ultraviolett, 

gamma eller infrarött strålar


Att uppfatta luften och solens ljusstrålar

i ansiktet, i håret och på axlarna

att lukta röken från en avlägsen brasa

eller den ljuva doften av den fuktiga jorden

torkar efter ett långt regn


Jag skulle föredra allt det där, många gånger

än att höra nyheterna om katastrofer

av översvämningar och gigantiska tornados

bomber och missiler som dödar barn

absurt kallat försvars handlingar


Jag skulle vilja inte veta och inte vara medveten

utan att veta att de som styr världen

underkastar sig pengar och vapens makt

som tillåter förtryck av människor

av de fattiga och offer för plundring


Det är därför jag ibland inte vill vakna

Jag vill inte se det jag inte kan acceptera

men mot vilket jag inte kan göra något

Jag känner mig bunden i händer och fötter

och jag känner mig delaktig i barbariet


Jag vill inte lyssna på manipulationerna

som varje dag kommer från TV:n

Jag vill inte höra uttalandena

av fega och obeslutsamma härskare

av satrap ledare, makts vasaller


Jag vill inte se hur i vissa länder

finns det prinsessor som svär vid arton år

står inför en föråldrad och bristfällig konstitution

och någon gång utan att bli valda av något folk

kommer de att bli drottningar av en så kallad demokrati


De där prinsessorna, som deras föräldrar och farföräldrar

är hjältinnor, utan någon som helst handling av tapperhet

och hedras dagligen av pressen och alla medel

även när de läser skrivna tal eller byter kläder


Jag vill inte heller veta att i andra länder

dödar man kvinnor för att de inte använder en halsduk på rätt sätt

eller journalister fängslas för att de avslöjat det

Jag vill inte  heller veta att på andra ställen

bränning av religiösa böcker är tillåten


Jag vill inte veta, jag vill inte ha kunskap

Jag vill inte ens för ett ögonblick vara ett vittne

av så många grymheter och så många brott

Jag vill bara leva, i harmoni och frid

i tillgivenhet och kärlek till mina nära och kära


Däremot kan jag inte leva nöjd eller lycklig.

Om detta inte är möjligt för alla

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

OSCURIDAD - PRIMER CAPÍTULO

OSCURIDAD - A FORMA DE PRÓLOGO